Prikkedeprikkels

Prikkedeprikkels”

Hooggevoeligheid. Voor de één een vaag begrip en voor de ander dagelijkse kost. Maar veel mensen hebben er wel eens van gehoord. Wat is hooggevoeligheid nou precies? “Niet tegen prikkels kunnen” is het meest gehoorde kenmerk. Wat zijn dan prikkels? En wat gebeurt er als je teveel prikkels moet verwerken?

Je kunt prikkels van binnenuit hebben: pijn in je lichaam, gespannenheid. Daarnaast zijn er externe prikkels zoals, een telefoon die gaat, kinderen die vragen stellen, radio, gezaag bij de buren, fel Tl-licht, sterke parfumlucht van je visite, schurend kledingstuk enz. De hele dag heb je te maken met die prikkels. Ze zijn er altijd en we zullen er mee moeten dealen. Hoe wij met prikkels omgaan heeft te maken met je belastbaarheid. Hoeveel kan je hebben zodat het comfortabel blijft. Bij iemand die hooggevoelig is is deze grens eerder bereikt dan iemand die niet hooggevoelig is. Iemand die hooggevoelig is heeft namelijk geen filter in het informatieverwerkingssysteem. Alles komt harder en ongecensureerder binnen.  Jouw belastbaarheid is niet constant. De een is fitter in de ochtend en kan dan meer hebben en de ander is meer een avondmens en kan dan meer aan. Als je met veel prikkels moet dealen op het moment dat je al moe bent raak je overbelast. Signalen die je dan opmerkt zijn bijvoorbeeld: gejaagdheid, van alles moet in 1 keer klaar en af zijn, geen concentratie meer, druk doen, snauwen, chagrijnig ineens, snel emotioneel (driftbui, huilbui), terugtrekken, moe, pijntjes, je wordt lomp en knalt met de stofzuiger overal tegenaan enz. Je raadt het al: zaak om deze signalen voor te zijn zodat je niet overbelast raakt. Doe je dit niet raak je steeds meer overbelast, kun je steeds minder hebben, word je somber, nog meer moe, lichamelijke klachten duren langer. Kortom een neerwaartse spiraal en kan zelfs leiden tot depressie of burn-out. Soms moet je iets doorstaan waarvan je weet dat het teveel is. Bijvoorbeeld een verjaardag vieren van jezelf of je kind of de zwemles van je kind. Hier kan je niet omheen. Dan is het zaak om voor en/of na de tijd rust in te plannen. Zo zoek je weer je balans. Dit en meer tips kan ik met je bespreken. Hoe is jouw situatie? Ga jij vaak je grenzen over? Wie weet tot ziens bij “Intenne”!